Garantipolicy
Garanti innebär att du alltid har rätt till en bra produkt. Om en produkt inte fungerar har du rätt till en kostnadsfri reparation, en ny produkt eller återbetalning av dina pengar. Det finns ingen lagstadgad garantiperiod i Nederländerna (läs mer). Detta beror på att vissa produkter håller längre än andra.
Är problemet med produkten ditt eget fel? Då har du inte rätt till en kostnadsfri reparation, en ny produkt eller återbetalning av dina pengar. Använde du produkten normalt men den blev bara sliten? Då har du inte heller rätt till en kostnadsfri reparation.
Vad är en bra produkt?
Du bör kunna använda produkten under en viss tid utan problem. Hur länge en produkt ska hålla beror på vad den är. En tvättmaskin har till exempel en längre livslängd än ett par barnskor.
Vad du kan förvänta dig av en produkt beror på:
- information från säljaren eller i reklam (t.ex. om säljaren säger att en klocka är vattentät bör du kunna simma med den);
- varumärket;
- priset;
- Om produkten är ny eller begagnad.
Om du köper något på rea har du också rätt till en bra produkt.
När är en produkt inte bra?
En produkt är defekt om:
- Den är inte fullständig;
- den är skadad;
- den är trasig eller inte fungerar som den ska;
- Du kan inte göra vad säljaren eller tillverkaren har sagt med den.
Bevisbörda vid defekta produkter
Om något är fel med en produkt inom sex månader efter köpet måste säljaren bevisa att det är ditt fel. Till exempel genom att bevisa att du inte använde produkten på rätt sätt. Går produkten sönder efter 6 månader eller mer? Då måste du bevisa att det inte är ditt fel och att felet ligger hos produkten.
Tillverkarens garanti
En tillverkar- eller säljargaranti är ett tillägg till den lagstadgade garanti som du redan har. Denna extra garanti gäller under en viss tidsperiod, t.ex. ett år. Om en produkt går sönder efter 6 månader efter köpet men inom garantin behöver du inte bevisa att det inte är ditt fel. I garantibeviset anges vad du har rätt till och under vilken tidsperiod.
Observera: Vid problem med en produkt måste säljaren tillhandahålla en lösning, inte tillverkaren.
Problem med en produkt?
Är din produkt trasig? Kontakta oss då, så fixar vi det tillsammans med dig så snart som möjligt.